Había unha vez un home rico... Coa sinxeleza dunha parábola,
Xesús denuncia o eterno problema dos homes: a súa división en ricos e pobres.
Un rico despreocupado que «banquetea espléndidamente», alleo ao sufrimento dos
demais e un pobre esmoleiro a quen «ninguén daba nada». Dous homes distanciados
por un abismo de egoísmo e insolidariedade que, segundo Xesús, pode facerse
definitivo, por toda a eternidade.
Non entenderiamos o ensino de Xesús, se quedásemos con
certos detalles da parábola, que non alteran en nada a súa mensaxe. A distinta
sorte na outra vida do rico e do pobre é só un recurso para demostrar de que
distinta maneira ve Deus a desigualdade entre os homes. Pero de ningunha
maneira quere dicir que os pobres se conformen sendo pobres, que xa lles
chegará a súa quenda no ceo. O sentido da parábola non é
brindar consolo aos pobres, senón avisar aos ricos e aos que
pon a súa confianza e nas riquezas e no poder que delas obteñen. O retrato
robot da parábola identifica igualmente aos países ricos que pon a súa confianza
no seu poder económico desprezando e mantendo aos países subdesenvolvidos na
súa penosa e difícil situación.
A riqueza inxusta. Esta é a convicción profunda de Xesús. A
riqueza en canto «apropiación excluínte da abundancia», non fai crecer á persoa
humana, senón que a destrúe e deshumaniza pois a vai facendo indiferente,
apática e insolidaria ante a desgraza allea. A parábola é un reto á nosa
vocación de solidariedade. Podemos seguir vivindo e deixarnos atrapar por esta
sociedade de consumo e continuar gozando alegremente do noso benestar, cando a
realidade da pobreza está presente en millóns de seres humanos? O noso gran
pecado pode ser a apatía social e política. A pobreza converteuse en algo tan
«normal e cotián» que xa non escandaliza nin nos fere tanto.
Encerrámonos cada un en «a nosa vida» e quedámonos cegos e insensibles ante a
frustración, a humillación, a inseguridade e a desesperación de tantos homes e
mulleres e de tantos pobos do noso mundo.
A pobreza no século XXI non é só un fenómeno que reflicte o
fracaso dun sistema socio-económico e que obriga ás nacións a preguntarse que é
o que non funciona. A pobreza son persoas concretas que agora mesmo necesitan a
axuda de quen gozamos de tantos bens. Quizais dariamos algún paso concreto de solidariedade
se nos atrevésemos a contestar a esta pregunta: necesitamos realmente todo o
que
compramos? Cando termina a nosa necesidade real e cando
comezan os nosos caprichos?
"No que se refire aos bens do Señor,
non sexas desagradecido,
senón repárteos entre os teus próximos,
non esteas orgulloso deles, coma se fosen a túa propiedade
e non sexas ahorrativo na súa repartición...
Meu e teu son só nomes baleiros.
Todo pertence a Deus"
San Xoán Crisóstomo