O primeiro Venres Santo foi o día en que Deus perdoou o mal comportamento do home no paraíso terreal. Para iso, ao home pediuselle unicamente que recoñecese a súa culpa. Con todo, o Fillo de Deus, que puido redimirnos con só un latexo do seu corazón, quixo limpar todas as nosas faltas derramando o seu sangue na árbore da cruz.
A cruz, que
até entón fora un patíbulo ignominioso no que os romanos axustizaban aos
escravos, agora convértese en signo de identificación cristiá. A cruz, que até
entón era instrumento de morte, agora é instrumento de vida. O que na cultura
romana fora signo de infame suplicio, agora é signo de salvación… Desde que
Cristo morreu no calvario para redimir ao mundo, a cruz converteuse en sinal de
todos o que cren en Cristo redentor, porque é a expresión do inmenso amor que
moveu ao Señor a dar a vida por nós. Así o vían e así o vivían os cristiáns dos
primeiros séculos. Pero co correr dos tempos, o sentido cristián da cruz
contaxiouse de simbolismo militar e político e doutras desviacións nada
cristiás. Son as cruces luxosas que serven de adorno ás persoas presuntuosas;
son as xoias de alto prezo que dan gran prestixio económico a quen as mostran
ao público… Son cruces que se exhiben na lapela ou colgan do pescozo, pero non
comprometen a vida. Carecen de simbolismo relixioso.
Cando os
homes de fe falan da cruz, non o fan para facerse notar presuntuosamente como
crentes, senón para lembrar que a cruz cristiá é a que se reviste de
fraternidade para facer rico ao pobre, forte ao débil, e valente ao perseguido.
Cruz
cristiá non é a que colga do peito, por presunción, senón a que se acepta como
patíbulo de inxustiza para facer xustiza ao inxustamente tratado.
Non son as
cruces as que dan prestixio de redentor ao crucificado, senón a actitude do crucificado
que, por amor, carga coa cruz para redimir ao irmán.
Todo isto
confírmanos o dito de que “non todas as cruces son de madeira, nin todas son
redentoras”.
É bo cargar
coas cruces que a vida nos brinda, pero é mellor renunciar a ser construtores
de cruces de morte e entregarnos a construír cruces redentoras.
Non hai
redención sen efusión de sangue. Pero hai sangue que pide redención, como o
sangue de Abel, que clamaba ao ceo contra Caín, que por envexa, dera morte ao
seu irmán, e hai sangue que se ofrece como redención, para dar vida de
fraternidade a todo o que vive ao noso carón. É sangue redentor o sacrificarse
para que haxa boa convivencia na familia. É cruz redentora o sacrificio que
supón o devolver ben por mal. É cruz redentora o perdoar sempre as ofensas
recibidas; é cruz redentora o sacrificarse para pór paz alí onde hai
disensións; é cruz redentora compartir o pan co necesitado. É cruz redentora o
traballar para que en todos os fogares haxa cabida para Deus.
Isto
require derramamento de sangue. Pois aínda que sangren os sentimentos, aínda
que proteste o amor propio; aínda que se revele a soberbia persoal… lembremos
que Xesús di: “Deivos exemplo: facede vós o mesmo”. Intentémolo, aínda que se
desangre o noso espírito, como o seu corpo se desangrou na cruz de Xetsemaní,
con amor redentor.
Indalecio Gómez Varela
Cóengo da Catedral de Lugo