Non quería ser pesimista, pero sendo realista, non podo menos de recoñecer que a cruz estivo sempre presente na historia da humanidade. Cruces nos camiños e cruces nos fogares; cruces nos templos e cruces nos cemiterios; cruces sobre os ombreiros e cruces colgadas do peito das persoas; cruces como recoñecemento dos méritos e da valía dos mellores cidadáns…
Por
múltiples motivos, a través dos tempos, acumuláronse os eloxios cara ás cruces
de éxito, e as lamentacións lembrando os tristes acontecementos do pasado.
Lembróunolo a festa da Santa Cruz, que celebramos hai uns días.
Cal é a
postura máis correcta, chorar os días invernais ou festexar os días
primaverais? A resposta tamén é válida no referente ás cruces da vida. Certo
que o mundo é camiño de Ceo, pero non é Ceo. Valoremos o bo de hoxe, e gocemos
sabendo o que de mellor nos agarda no mañá. A existencia humana comeza no
berce, e prolóngase máis aló da tumba. Esta consideración é indispensable para
facer unha avaliación acertada das cruces compañeiras do noso vivir.
A cruz, que
era un patíbulo ignominioso no que os romanos executaban aos escravos, cambiou
de signo a partir do primeiro Venres Santo. Até entón era instrumento de morte.
Agora é instrumento de vida. No Antigo Testamento, era patíbulo de condenación.
Agora é sinal de salvación. Na antigüidade era signo de derrota. Despois da
crucifixión do Fillo de Deus, é prezo de redención. Agora ben, esta sublimación
da cruz depende de quen a leve e de como a leve; porque así como non é o
traballo o que dignifica á persoa, senón que é a persoa a que dignifica o
traballo; así ocorre tamén coas cruces que pesan sobre o ombreiro dos homes. De
igual modo, non é a cruz a que dignifica ao crucificado, senón o crucificado o
que sublima a cruz na que entrega a súa vida.
A cruz é o
sinal do cristián da cal nos servimos ritualmente para signarnos e santiguarnos
e para bendicir obxectos, campos e santuarios. Pero, ademais de signo ritual do
cristián, é tamén compañeira inseparable de todo mortal. Camiñamos á sombra da
cruz ou baixo o peso da cruz ou apoiándonos nela. Un cristián auténtico é un
“crucificado”. Díxoo Xesús: “O que queira vir en pos do meu, que tome a súa
cruz e sígame”. No Antigo Testamento, o crucificado era un maldito; agora é un
“redimido”. Agora ben, non todas as cruces son de madeira, nin todas son
redentoras. Na antigüidade, os montes dos xudeus estaban erizados de cruces, e
actualmente tamén o están as nosas vidas: a pandemia, coas súas múltiples
manifestacións; a fame negra que sega tantas vidas por falta de pan; a soidade,
a persecución, a inseguridade social… son múltiples cruces das que colgan
incontables crucificados. Pero, repito, non todas son redentoras. A súa
virtualidade redentora non depende do seu tamaño nin da súa materialidade. O
primeiro Venres Santo, escalaban o monte Calvario tres axustizados, cargados
con senllas cruces. Seguro que todas eran da mesma madeira e do mesmo tamaño;
con todo, só unha delas era redentora. Teñámolo en conta, e preguntémonos se
non equivocariamos o noso labor moitos cristiáns, dedicándonos a fabricar
cruces, no canto de afanarnos por ser redentores.
As cruces
ofrécenolas a vida. Poñamos da nosa parte, unha actitude redentora, unindo os
nosos pequenos ou grandes sacrificios, aos do Señor, que coa súa heroica
xenerosidade, redimiunos a todos.
Indalecio
Gómez Varela
Cóengo da
Catedral
No hay comentarios:
Publicar un comentario