En lóxica consecuencia temos que a formación política,
autenticidade humana e responsabilidade ética dos políticos españois é
manifestamente mellorable, pensemos nos actuais máximos responsables.
Ultimamente asentouse na Opinión Pública a idea de que as
rimarias para elixir aos líderes supoñen a democratización dos partidos
políticos. Pero non se fai unha reflexión e análise seria sobre o funcionamento
democrático deles. Na praxe o que se fai é copiar o funcionamento dos partidos
políticos americanos dos EEUU.
Democratizar un partido suporía que o poder sexa repartido,
socializado, entre os seus membros. En toda democracia é indispensable a
división de poderes, como tamén é necesario o control dos líderes polos membros
da sociedade coas súas diversas institucións, ou do seu partido.
A celebración de Primarias está levando á eliminación dos
órganos de control ao líder dentro da organización e a darlle autonomía
completa para facer e desfacer. Non hai maneira efectiva de esixirlle que
cumpra cun programa (se o hai). A historia recente xa nos ensina que o elixido
asume un poder total sobre o conxunto da organización.
Diversos autores constatan que nos procesos electorais a persoa máis importante para un candidato é o director publicitario, asesor de imaxe, director de marketing… Vémolo nos dous seguintes exemplos:
1) Juan Campmany foi o encargado de levar a publicidade do
PSOE entre 2001 e 2004 e no libro que publicou despois, El EFECTO ZP, 1000 días
de campaña para llegar a la Moncloa, conta que nas fotos da presentación dos
candidatos, os homes podían escoller entre: traxe escuro con camisa e gravata,
tan só camisa branca e gravata ou o deportivo polo. Para as mulleres: traxe chaqueta
con blusa ou camiseta ou, simplemente, blusa. E “Durante a fase final da
precampaña e campaña electoral, só contemplamos unha alternativa nas
fotografías dos candidatos; traxe escuro con camisa e gravata, para os homes;
traxe chaqueta, con blusa ou camiseta, para as mulleres” (pp. 141-142)
A obediencia ao director de imaxe exprésaa con claridade
Campmany cando di de Zapatero: “Asumía o guión cunha naturalidade e convicción
sorprendentes, cunha espontaneidade que para si quixeran moitos profesionais.
Ademais, mostraba unha ductilidade extraordinaria para aplicar, á primeira, as
indicacións do equipo. Podiamos advertirlle, poñamos por caso, ‘ollo que en tal
punto fixeches un movemento, tal xesto, que non acaba de convencernos; vixía na
próxima toma de non repetilo’. E el procedía exactamente como lle pediramos”
(p. 244). Cumpría mellor ca se fixera “voto de obediencia”!.
2) Christian Salmon escribiu un libro titulado Storytelling,
la máquina de fabricar historias y formatear las mentes, no que conta o feito
que lle deu a reelección a Bush no 2004 en contra dos prognósticos. Trátase dun
spot de 60 segundos centrado na xove Ashley Faulkner, filla dunha vítima do
11-S, no que hai unha rápida sucesión de planos curtos con diversos testemuños,
pero “o Presidente, figura central do relato, non se expresa. Non expón
ningunha idea nin presenta un programa. Só é serenidade e bondade. Mediador
dunha especie de milagre, só está presente a través das testemuñas que falan
dos seus xestos e as súas palabras, como nas vidas dos santos ou o relato
evanxélico”. (pp 131-133). Certo que quen non abre a boca non di tonterías!
Este proceso é un xeito de elixir líderes, pero sen ignorar que a historia vivida móstranos que gaña o que teña o mellor e máis eficiente director de marketing, o que minta máis eficazmente…, sabendo que como dicía Campmany: “En publicidade hai que prescindir da explicación do programa…” (p. 186).
Agora lembro a entrevista na radio a un sociólogo que fixera
unha tese de doutoramento para ver o que funcionaba e o que non nas campañas
electorais. Entón un periodista díxolle: “Eu prefiro aos candidatos que son
auténticos”. Respondeulle o doutorando: “Si, unha vez houbo un candidato
auténtico e durou 15 días. Outra cousa é dar imaxe de auténtico”.
As Primarias teñen a consecuencia de concentrar todo o poder
nunha persoa, no líder, en vez de limitarllo e repartilo máis con institucións
de control dentro da organización, o que sería bastante máis democrático.
Antón Negro
Delegado Episcopal de Cáritas
No hay comentarios:
Publicar un comentario