DOMINGO XI DO T. O.
(Ano C: 12 xuño 2016)
No evanxeo
de hoxe segue a contarnos Lucas cousas importantes sobre Xesús. Continúa a
presentarnos, coma no anterior domingo, un Xesús que nos amosa, no seu
comportamento, un Deus (seu Pai, a quen ben coñece) como compasivo e liberador,
non castigador ou condenador. Segue así Lucas a darnos mostras do programa
aquel liberador que Xesús anunciara na súa aldea de Nazaret ó comezo da súa
vida pública. Un programa que escandalizou os veciños de Xesús, que se puxeron
en contra del, porque a eles non lles parecía moi correcto ou ortodoxo falar
sobre Deus desa maneira. Porque Xesús, ó ler na sinagoga diante dos seus
veciños un texto de Isaías, fora modificando antigas palabras de condena e
vinganza de Deus proclamadas por Isaías por novas palabras de liberación. Dicía
así Xesús ante os seus abraiados e escandalizados conveciños: “Mandoume (o
Espírito do Señor) para lles anunciar a liberación ós secuestrados e a vista ós
cegos, para lles dar liberdade ós asoballados e proclamar o ano de graza do
Señor”.
O episodio
que nos conta hoxe Lucas sobre a “muller pecadora” é para algún comentarista
“un dos episodios máis importantes do evanxeo de Lucas”. Seguramente é así,
porque se respira nel moi claramente esa atmosfera libre, liberadora, chea de
agarimo e de compaixón, en perfecta consonancia co proclamado por Xesús no seu
discurso na sinagoga de Nazaret.
O contrapunto
aquí, coma sempre, son os aferrados ás antigas tradicións das normas, ritos e
preceptos, que é preciso cumprir e ós que un se ha someter. Así lles pasa ó
fariseo Simón, que convidou a Xesús a xantar, e mais ós outros comensais. Eles
seguramente eran xente ben, oficialmente ben vista e de boa posición social.
Mais Xesús quere darlles a eles unha lección práctica de por onde vai a súa
mensaxe liberadora, non opresora ou ordenancista.
Nesta
lección é protagonista unha “muller pecadora” (tal como a denomina Lucas).
Oficialmente, pois, mal vista. Simón, o anfitrión, dáo ben a entender cando
ante a actitude amorosa da muller, lavando e perfumando entre choros de
humildade e arrepentimento os pés de Xesús, dubida incluso do poder profético
de Xesús que se deixa tocar por unha tal “caste de muller”, tal como comenta
Lucas que Simón está a pensar nos seus adentros.
Porque,
claro, no contexto cultural das vellas normas do Antigo Testamento, o pecado, é
dicir, os pecadores e pecadoras, contaxiaban en certo modo a cantos se
relacionaban con eles. E Xesús no fai intento algún de fuxir dos humildosos
agarimos desta muller, senón que se deixa lavar e perfumar os pés por ela, non
condenándoa nin arrepoñéndose en contra do seu comportamento. Xesús olla sempre
os corazóns e non os clixés sociais que circulan sobre as persoas.
Son dous
mundos moi diferentes e incompatíbeis entre si. O ámbito do amor, por un lado,
que xera e crea liberdade, comprensión e agradecemento e, por outro, o ámbito
da lei, da norma, do deber, que en canto tales tenden a nos converter en
dogmáticos e escravos. Se queremos ser seguidores de Xesús, está ben claro que
temos que mergullarnos ben a fondo no ámbito primeiro: o do amor e da
liberdade. Non debe ser doada esta tarefa, tendo en conta o moito que nos
custa, tanto a nivel persoal coma social, camiñar nesa dirección.
Cústanos
perdoar. Cústanos mirar con bos ollos cara ós que non se comportan como cremos
nós que se deberían comportar. A dificultade ou o problema radica en que para
sermos amorosos, comprensivos, compasivos, etc., precisamos de experiencias
fondas de como son as cousas, sobre todo de como é ese Deus do que todos
procedemos. Xesús tiña unha fonda e moi íntima experiencia do seu Pai Deus,
para quen Xesús era o seu “Fillo benquerido”. Xesús sabíase fillo especialísimo
de Deus e irmán ó mesmo tempo de todos e de todas. Esa experiencia capacitaba a
Xesús para se comportar da maneira como sempre se comportou. Xesús creaba
ámbitos de amor e de liberdade. A “muller pecadora”, que nos presenta Lucas,
respirara xa esta atmosfera amorosa de Xesús antes do seu encontro con el na
casa de Simón. Sabía quen era el e como se comportaba. Estaba segura de que
Xesús non rexeitaría o que ela ía facer con el. E acertou. Porque o amor sempre
acerta. O amor e a confianza que espallaba Xesús, por onde queira que ía,
fixeron que esta muller tivese así unha fonda experiencia de Deus. Por iso se
sentía ela perdoada, antes incluso de que Xesús lle dixese formalmente que os
seus pecados lle estaban perdoados. Por que? Porque ela amaba xa en Xesús a
Deus. Coméntallo ben claro Xesús a Simón, cando loa en presenza dela o seu amor
e critica ó tempo indirectamente o pouco amor do seu anfitrión: “Moitos pecados
se lle perdoaron a ela cando mostra tanto amor; a quen pouco se lle perdoa,
pouco amor mostra”.
O amor
crea amor, posibilita liberdade, fai xurdir fillos e fillas, non servos ou
escravos. En cambio, a lei, as normas, sen o necesario ingrediente do amor, só
poden crear espírito servil, angustiado, temeroso. A lei non fai fillos ou
fillas senón mecanos ou robots, non persoas. E Deus Pai quere ter fillos
adoptivos, á semellanza do seu único Fillo benquerido, Xesús. Na carta ós
Gálatas dínolo Paulo ben claro: “sabemos moi ben sabido que ninguén se
xustifica polas obras da Lei senón pola fe en Xesús Cristo”.
Esta fe en
Cristo -engado agora xa eu- significa fe no amor, na compaixón, na liberdade
que Xesús nos anuncia a todos, como efecto e resultado da súa experiencia e da
súa intimidade co seu Pai Deus. Esta fe concreta no Deus de Xesús é a que
redime e libera tamén a “muller pecadora”. Unha fe que fai desaparecer os
pecados, á maneira como a calor do sol fai derreter a neve. Tal como lle di
Xesús: “Salvoute a túa fe, vai en paz”. O apóstolo Pedro facíase tamén eco
deste comportamento de Xesús cando escribía na súa primeira Carta: “o amor
cubre a multitude dos pecados”.
Como
vedes, no evanxeo (é dicir, na boa nova) o amor ocupa sempre o primeiro lugar.
O pecado queda sometido a el e desaparece automaticamente ante a súa presenza.
Xesús convértese así verdadeiramente en
saudábel e reconfortante “
camiño, verdade e vida” para nós, para todos.
CREDO
ORACIÓN DOS FIEIS
Invoquemos
a Deus noso Pai, por medio de Xesús e en unión co Espírito Santo, para que nos
converta á boa nova do seu fillo Xesús, dicindo: Escóitanos, Pai.
TODOS: Escóitanos, Pai.
- Dános, Pai, espírito de confianza en Ti, dador de todo
ben, para non deixármonos someter a servilismos e angustias de ningún xénero.
TODOS: Escóitanos, Pai.
- Apréndenos, Pai, á crer e confiar no amor a ti e ós nosos
irmáns en canto forza que destrúe todo pecado.
TODOS: Escóitanos, Pai.
- Énchenos, Pai, do teu espírito de misericordia con
calquera persoa que se achegue a nós solicitando axuda, comprensión ou perdón.
TODOS: Escóitanos, Pai.
Pedímoscho, Pai, por Xesús Cristo noso Señor. AMÉN.
Manuel Cabada Castro
No hay comentarios:
Publicar un comentario