A linguaxe simbólica e poética está moi presente ao longo de
toda a biblia, e especialmente nos libros dos profetas. O que acabamos de ler
hoxe é un deles. Nel Deus preséntase como o dono da viña, e o profeta coma o
seu amigo; a viña é o pobo de Israel. A través desta linguaxe simbólica, o
profeta tenta achegar a relación e preocupación de Deus polo pobo. Pero
namentres Deus camiña na fidelidade e na proximidade, termando e preocupándose
polo seu pobo, este vaise afastando del cada vez máis. Por iso o labor do
profeta é lembrar, unha e outra vez, que hai tornar a Deus, que se están
afastando, que a súa vida, persoal e coma pobo, vai perdendo forza e sentido, o
que repercute na propia historia duns e outros. Deus xa fixo todo e máis pola
súa viña. Diante de toda esta entrega non recibiu máis ca desplantes e
esquecementos, polo que chegou o momento de abrir horizontes, de dar
oportunidades a outros. A quen queira prestar atención, a quen estea disposto a
formar parte da viña, si, pero tamén a traballar nela para que dea o mellor dos
froitos: a fidelidade a Deus e a entrega solidaria e sempre preocupada aos
demais. Porque os outros, os que non pertencen a esta viña, ao pobo de Israel,
tamén merecen formar parte da viña do Señor porque chegou o momento de abrir
novos camiños e propoñer horizontes esperanzadores. A pertenza á viña -e isto
non o acababan de entender os israelitas, pero tampouco o queren entender hoxe
moitos cristiáns-, non se adquire ni por sangue nin por herdanza, senón por
decisión persoal e libre. Só así, con decisión e liberdade, se poderá traballar
a viña con alegría e sen cansar, e esta acabará dando froitos, os mellores.
Porque a viña xa non é exclusiva duns
poucos, senón que ofrecida a todos, sen exclusión, é acollida polos que
queiran. En liberdade e sen presións. En Xesús exprésase esta cambio na súa
radicalidade. Un cambio que os xudeus non entenderon, o que levou a que
perseguiran a Xesús, por entender que era un revolucionario que lles alteraba o
rigorismo fundamentalista das súas tradicións; e tamén, como consecuencia,
perseguiron, expulsaron e mataron aos seus seguidores; non dubidando en aliarse
mesmo cos seus inimigos, os romanos, para acadar tal fin. Paulo, que é o mellor
expoñente da posibilidade sempre aberta de cambiar, de mirar cara adiante, e de
non estar sempre a sacarlle aos demais o que xa foi de outro tempo e quedou
atrás. Pois diciamos que Paulo foi dos primeiros en entender que a relación
entre a viña e o dono cambiara, e que iso supuña un xeito distinto de estar o
mundo e de facer as cousas. Por iso na súa travesía séntese acollido e acompañado
para levar adiante novas metas e proxectos. Un deles foi abrir a proposta de
Xesús -porque a viña non é exclusiva só duns poucos- máis alá das fronteiras de
Israel. E esta carta aos cristiáns de Filipos é un destes xestos/pasos que
Paulo dá para superar fronteiras e abrir novos horizontes. Isto supuña en
primeiro lugar cambiar as actitudes e a maneira de ver a realidade. Os ollos
eran os mesmos, pero co cambio de corazón que propuña Xesús –e que vale tamén
hoxe para nós– a realidade víase distinta. Por iso lles fala de paz, de acoller
e favorecer todo canto sexa xusto, honroso,estimable... non para gardalo a modo
de alguén sabio e posuidor da ciencia, senón para vivilo, para poñelo ao
servizo dunha relación fraterna e de iguais entre eles. Son estas unhas
palabras que seguen a ter resonancia nos nosos oídos para que cambien o
corazón. Porque só deste xeito, poderemos formar parte da viña de Xesús. Nela
non hai raza nin cores, linguas nin culturas, senón que na pluralidade e na
diferenza somos capaces de entendernos. Pero, entendemos, de verdade, nós este
xeito que ten Paulo, seguindo a Xesús, de formular e facer as cousas?
Xesús, retoma a imaxe da viña e volve
propoñernos que se queremos formar parte da súa viña –non doutra, senón da súa–
temos que ir deixando atrás falsas ideas, comprensións equivocadas e
reducións da súa mensaxe a costumes. Por moito que nos esforcemos por poñerlle
balados a súa viña, estes non serven para nada, pois na viña de Señor, tal e
como temos escoitado, os balados ábrense para que nela entre quen queira. Só se
pon unha condición a esta entrada: a disposición a traballar pola xustiza e a
aprender a ver nos demais non cousas que utilizamos segundo os nosos intereses,
senón fillos e fillas de Deus, e polo tanto irmáns/ás, cos que temos que
traballar en todo canto supoña, como lles dicía Paulo aos filipenses,
comportamentos xustos, solidarios e verdadeiramente humanizadores. Nisto, e non
noutras cousas, é no que nos diferenciamos os seguidores de Xesús dos que
queren selo pechándose na viña e facendo balados que separan, xulgan, condenan
e diferencian. O único dono da viña -do mundo– é Deus, e a ninguén lle
corresponde mandar, impoñer, someter ou silenciar a quen busca o respecto de
todos e a defensa da dignidade que Deus puxo en nós, e non só non nos
diferenza, senón que nos iguala.
No hay comentarios:
Publicar un comentario