A diferenza do
que di Mateo (22, 34-40), este letrado non se presenta con ánimo de disputa,
senón para facer a Xesús unha auténtica pregunta. Nas escolas rabínicas
distinguíase entre mandamento "graves" (ou de peso) e
"leves". Por outra parte, contábanse ata 248 preceptos positivos e
365 prohibicións legais. Así que estaba perfectamente xustificado que os
rabinos investigasen cal de todos estes mandamentos era realmente importante,
cal era o primeiro e principal e como o resumo de todos.
Xesús responde
citando ao pé da letra a pasaxe do Dt 6, 4 s (cfr. primeira lectura), pero
engade inmediatamente o mandamento do amor aos demais, que no A.T. áchase
noutro contexto (Lv 19, 18). Para Xesús ámbolos dous mandamentos son como un
só: "Non" hai "mandamento maior que estes". E é que non se
pode amar a Deus sen amar aos demais (cfr. 1 Jn 4, 20). Neste mandamento do
amor fúndase a única piedade verdadeira.
Así o recoñece o
letrado que lle fixo a pregunta, por iso subliña que cumprir este mandamento
vale máis que "tódolos holocaustos e sacrificios". Os xudeus non
pretendían, claro está, unha relixión sen esixencias morais e vían que entre o
mandamento primeiro do amor a Deus e o precepto de amar aos demais existía unha
conexión necesaria. Mesmo entendían que o amor aos demais fose como un resumo
da Lei; así, por exemplo, atribúese ao rabino Hillel esta sentenza: “Non fagas ao
outro o que non desexas para ti. Isto é toda a Lei. O resto é interpretación”.
Con todo, non estaba claro nas escolas rabínicas quen debía ser tratado como
demais (cfr. Lc 10, 29-37) e, en xeral, crían que os demais eran soamente o
paisano, pero non o estranxeiro. Por outra parte, a conexión entre os deberes
relixiosos para con Deus e as obrigas morais para cos demais entendíase ás
veces dun modo moi extrínseco: a "xustiza" consistía sobre todo no
cumprimento das prescricións cultuais e o amor aos demais quedaba reducido á
esmola, en caso de conflito prevalecía o culto á atención das necesidades dos
demais (na parábola do bo samaritano os sacerdotes e levitas pasan de longo
porque temían contraer unha impureza ritual, tocando ao que pensaban cadáver,
que lles inhabilitaría para dar culto a Deus).
Xesús reúne ámbolos
dous mandamentos nun só mandamento do amor, de sorte, que o verdadeiro culto
non pode separarse xa da atención ás necesidades alleas. Ademais ensina que os
demais son calquera necesitado que encontremos no noso camiño. Nesta mesma
liña, Santiago afirmará rotundamente que "a relixión pura e incualificable
aos ollos de Deus" é coidar dos demais nas súas necesidades (Sant 1, 27).
No hay comentarios:
Publicar un comentario